Mye har skjedd for Frisk Asker den siste tiden, en formell overtagelse av Askers nye smykke ble gjort i forrige uke men også ikke minst tidenes største sponsoravtale for klubben etter at Varner-Gruppen kjøpte arenanavnet og døpte den nye og flotte hallen til Varner Arena
På en uke overtok Frisk Asker sin nye arena og annonserte like godt sin største sponsoravtale gjennom tidene. Arenanavnet ble solgt med Asker kommunes velsignelse og lokale Varner-Gruppen signerte en 10-års avtale med klubben som trolig er verdt et tosifret millionbeløp.
Varner-Gruppen er Skandinavias største motekonsern med 8500 ansatte og omsetning på 10,5 mrd og innehar kjeder som Bok Bok, Dressmann, Cubus og Carlings for å nevne noen og er et heleid familieselskap med hovedsete på Billingstad i Asker.
Den trofaste sponsoren har vært klubbens klippe gjennom tre tiår hvor man også har fått sitt kjennemerke gjennom de spesielle oppvarmingsdraktene til Frisk hvor det ser ut som spillerne er kledd i dress.
Den nye Varner Arena ble utredet i Asker kommune i 2012 og stod ferdig overlevert desember 2021. Backe Stor-Oslo har vært hovedentreprenør og Job Arkitekter står for designet av arenaen med trolig en totalkostnad på kr 475 millioner.
Vi møter en utrolig stolt markedssjef Fredrick Haugland som ikke klarer å stoppe å smile etter at det nye arenanavnet ble presentert for pressen på mandag.
- For det første så befinner vi oss i Varner Arena. Det er en gledens dag og stolthet, et byggeprosjekt som har gått smertefritt - kjempeinnsats fra Asker kommune, Backe og deres underentreprenører, sier markedssjef Haugland og fortsetter videre:
- En ny milepæl for klubben hvor Varner har kjøpt navnerettighetene de neste 10 årene, det er viktig, en økonomisk sikkerhet og stort for klubben. Så er det gøy at alt dette skjer når vi er 100 år, en markedsfører kunne ikke ha skrevet dette bedre.
Kilder i klubben kan fortelle at de har vært meget fornøyde med arkitektfirmaet Job Arkitekter som skal ha vært "hands on" under hele prosessen ved byggingen av arenaen samt vært løsningsorienterte når det har dukket opp endringer eller utfordringer.
- Det her blir en helt annen hverdag. Vi har losjer, flotte restauranter, kafeer, barer og partnerlounger som gjør at vi i større grad kan involvere hele regionen enn det vi kunne ha gjort i Askerhallen. Så går vi fra 2 til 3 isflater som gjør at vi kan involvere bredden i større grad og samfunnsprosjekter, forteller Haugland til Hockey4You.
Varner Arena inneholder 21 losjer med størrelse fra 6 - 16 personer hvorav 13 av losjene skal være solgt allerede. Mediakuben er anslått til å være større enn den som befinner seg på Jordal og vil trolig bli den største i en norsk ishall i 2022.
- Det er nesten så jeg må klype meg i armen. Det er først nå det går opp for en at vi er fryktelig, fryktelig nærme. Vi har overtatt nøkkelen og vi begynner å flytte inn og det er ikke lenge til første kampen skal spilles. Vi får de mulighetene til arrangementer og skape de opplevelsene vi ønsker, nei jeg tror lissom ikke det er helt sant enda, sier daglig leder Nicolay Sørensen.
Det er fortsatt mye som skal på plass i arenaen men klubben fremholder at første kamp skal spilles 19. februar når de tar i mot Stavanger Oilers, dette uavhengig av restriksjoner.
Kontorene er fortsatt ikke ferdig men er anslått til å stå klart i løpet av april, i mellom tiden må klubbens ansatte fortsatt belage seg på å være i Askerhallen litt til.
- Vi får en arena som gir oss alle muligheter men det gir seg ikke selv, det må jobbes og gjøres et stort stykke arbeid men bare på publikumssiden så snakker vi om helt andre billettinntekter hvis vi klarer å selge ut arenaen. Vi er gitt muligheten men det må jobbes hvis vi skal lykkes, avslutter den daglige lederen.
Foto: Jon Anders Johansen | Varner-Gruppen sponser oppvarmingsdraktene gjennom Dressmann
Arena Fredrikstad neste på listen?
I Fredrikstad sitter daglig leder Anders Åsle og gleder seg over at Frisk Asker har fått en ny og flott arena til bruk i norsk hockey.
- Jeg kan vel si at om man ikke er misunnelig så skulle man ønske at man var der sjøl også men det er moro at Frisk har fått til dette. Det kommer sikkert til å gi dem et fortrinn kontra oss andre som sitter med gamle utslitte haller men for norsk hockey sin del så er jeg helt sikker på at det er bra. Det er hyggelig at Varner og Varner-brødrene tar dette og det er jo også på mange måter et tegn på at hockeyen er ordentlig på kartet, sier Åsle.
Selv venter den daglige lederen på sin nye storstue i Fredrikstad men har møtt noen utfordringer underveis ved at prosjektet har blitt forsinket. Det man har håpet på skulle stå ferdig i høsten 2024 har man nå sett helt bort i fra og håper at de snarlig kan få en dato som klubben kan forholde seg til i fremtiden. Et av forholdene som påvirkes er om Viken Fylkeskommune oppløses og går tilbake til Østfold Fylke, en avgjørelse som ligger like rundt hjørnet. Men Stjernens daglige leder er fortsatt optimist på at det kan gå fort når først den endelige avgjørelsen er tatt.
- For vår del så er det ikke sikkert det er så lang vei som vi kanskje fryktet. Det kan godt hende at det kan gå fort og det jeg opplever er at i alle fall kommunen er positive her og så får vi håpe at vi klarer å få til en bra avtale mellom Viken og Værste. Men vi må ha fasiliteter for å kunne henge med, det er begrenset hvor lenge vi klarer å trylle, forteller Åsle.
Og et nytt arenanavn i Fredrikstad er selvfølgelig Stjernen interessert i å selge forutsatt at Fredrikstad kommune er villig til å kunne gå med på dette gjennom en avtale. Og Åsle mener det er flere kandidater som kunne være aktuelle både lokalt men også utenfor Fredrikstad til å kunne legge penger på bordet slik Varner-Gruppen har gjort i Asker.
- Ja, selvfølgelig er vi interessert i det. Men det er jo en del av avtalen med kommunen som må gjøres da men så klart er det et element som vi ønsker å kunne utnytte men vi er ikke der enda at vi har forhandlet fram de detaljene, sier Åsle til Hockey4You.
- Er det potensielt store nok og aktuelle aktører i Fredrikstad som ville kunne være villig til å kjøpe arenanavnet?
- Det tror jeg helt sikkert det er. Det kan være eksisterende partnere og det kan helt sikkert være andre også, som ikke er med oss i dag som kan være interessert i det. Jeg tror helt sikkert at vi finner gode kandidater der, avslutter den daglige lederen.
Se video av arenaen og hele intervjuene med markedssjef Fredrick Haugland og daglig leder Nicolay Sørensen i videoen under: